Związek Nauczycielstwa Polskiego
Oddział ZNP w Krakowie-Nowej Hucie

NOTATKA do ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

8 stycznia 2016

Zasadniczym celem ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw jest przywrócenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego, wynoszącego 7 lat. Obecnie obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat, oraz trwa do ukończenia gimnazjum, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia. Uchwalona ustawa obniża ten wiek, wracając do poprzednio obowiązującej regulacji. Tym samym obowiązek szkolny rozpoczynać się będzie z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej będzie mogło jednak rozpocząć również dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrektor szkoły przyjmie je do szkoły, jeżeli spełnia ono jeden z poniższych warunków:
1) korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej albo
2) uzyskało opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Jeżeli chodzi o dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, ustawa zmieniająca zachowała możliwość dwukrotnego odroczenia im obowiązku szkolnego. A zatem rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko mające ww. orzeczenie będzie mogło być odroczone nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat (obecnie jest to 8 lat). W takim przypadku dziecko będzie kontynuowało przygotowanie przedszkolne. Odroczenie rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego następować będzie na wniosek rodziców złożony dyrektorowi szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko. Do wniosku dołączane będzie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, z której wynika potrzeba takiego odroczenia. Opinie, tak jak dotychczas, będą mogły być wydawane zarówno przez poradnie publiczne jak i niepubliczne, spełniające określone ustawą warunki.
Pozostałe ze zmian wprowadzonych ustawą zmieniającą dotyczą:
1) przywrócenia objęcia obowiązkiem odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego 6-latków (obecnie obowiązek ten dotyczy dzieci 5-letnich). Powyższe stanowi konsekwencję przywrócenia obowiązku szkolnego 7-latków. Jednocześnie zachowane zostanie prawo dziecka w wieku od 3 roku życia do korzystania z wychowania przedszkolnego;
2) przesunięcia terminu przekształcenia oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w przedszkola – z dnia 1 września 2016 r. na dzień 1 września 2019 r.;
3) przesunięcia terminu wprowadzenia nowych przepisów dotyczących ramowych statutów publicznych przedszkoli, szkół i placówek – z dnia 1 września 2016 r. na dzień 1 września 2019 r.;
4) zwiększenia, w 2016 r., wysokości kwoty rocznej dotacji przekazywanej gminom na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego z 1.305 zł do 1.370 zł;
5) wzmocnienia roli kuratora oświaty w kształtowaniu sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz planu sieci publicznych szkół, poprzez wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą ustalenie sieci przedszkoli i oddziałów oraz jej uzupełnienie o inne formy wychowania przedszkolnego, a także ustalenie planu sieci publicznych szkół, następuje po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty o zgodności tej sieci bądź planu sieci z ustawowo określonymi warunkami;
6) przywrócenia obowiązku uzyskiwania pozytywnej opinii kuratora oświaty w przypadku likwidacji szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego oraz pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego – w przypadku likwidacji publicznej szkoły artystycznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego;
7) przywrócenia obowiązku uzyskiwania pozytywnej opinii kuratora oświaty w przypadku udzielania przez jednostkę samorządu terytorialnego zezwolenia na założenie przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego szkoły lub placówki publicznej;
8) przywrócenia obowiązku opiniowania przez kuratora oświaty planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli;
9) powierzenia ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania kompetencji powoływania i odwoływania, na wniosek wojewody, kuratora oświaty, i na wniosek kuratora oświaty, po zasięgnięciu opinii wojewody, wicekuratora oświaty (obecnie uprawnienie powoływania i odwoływania kuratora oświaty przysługuje wojewodzie, za zgodą ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, a uprawnienie powoływania i odwoływania wicekuratora oświaty – wojewodzie, na wniosek kuratora oświaty);
10) uzależnienia założenia i prowadzenia przez powiat bądź gminę publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych od uprzedniego uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) przepisów dotyczących przywrócenia poprzednio obowiązującego wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego, wynoszącego 7 lat, oraz regulacji odnoszących się do wychowania przedszkolnego, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2016 r.;
2) przepisu statuującego prawo dziecka w wieku 3-5 lat do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu lub innej formie wychowania przedszkolnego, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r.;
3) regulacji, zgodnie z którą ustalenie sieci prowadzonych przez gminę publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz jej uzupełnienie o inne formy wychowania przedszkolnego wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty, która wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r.

źródło: strona internetowa www.PREZYDENT.PL