Spotkanie w MEN w sprawie edukacji językowej w przedszkolach
22 kwietnia 2015
W powyższej sprawie przedstawiciele ZNP spotkali się z Joanną Berdzik, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, 22 kwietnia br.
________________________________________________________________________________________________
USTALENIA ZE SPOTKANIA NAUCZYCIELI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W ZG ZNP W DNIU 24.03.2015.
W wyniku dyskusji na spotkaniu poczyniono następujące ustalenia:
I. W celu zapewnienia nauczycielom odpowiednich środków finansowych na uzupełnienie kwalifikacji:
- Wystąpić do Ministra Finansów i Ministra Edukacji Narodowej o przywrócenie realizacji zapisu ustawowego o obligatoryjnym zapewnieniu w organach prowadzących środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli w wysokości 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli (zadanie dla ZG ZNP).
- Uzgodnić na poziomie organu prowadzącego ustanowienie priorytetu w przydziale środków finansowych na zdobycie kwalifikacji językowych przez nauczycieli wychowania przedszkolnego (zadanie dla prezesów oddziałów ZNP).
- Podjęcie działań w celu zorganizowania na poziomie regionalnym bezpłatnych kwalifikacyjnych i doskonalących kursów językowych dla nauczycieli przedszkola z wykorzystaniem środków z UE pozostających w gestii urzędów marszałkowskich (zadanie dla działających na terenie Polski OUPiSy – Placówki we współpracy z prezesami okręgów ZNP).
II. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu realizacji językowego komponentu podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
- Wystąpić do Ministra Edukacji Narodowej z wnioskiem o pilne przygotowanie i udostępnienie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli przedszkola dotyczących realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego (zadanie dla ZG ZNP).
- Wystąpienie do Ministra Edukacji Narodowej o zmiany w przepisach prawa oświatowego gwarantujące realizację komponentu językowego podstawy programowej wychowania przedszkolnego równolegle przez nauczyciela językowca z obligatoryjnym udziałem nauczyciela wychowania przedszkolnego będącego opiekunem danej grupy przedszkolnej – do czasu uzupełnienia wymaganych kwalifikacji językowych przez nauczycieli przedszkola
lub ( w przypadku odrzucenia powyższej propozycji)
wprowadzenie przepisów przejściowych do rozporządzenia o podstawie programowej wychowania przedszkolnego polegających na możliwości odstąpienia od realizacji komponentu językowego podstawy i realizacji edukacji językowej w przedszkolu w formie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli językowców – do czasu uzupełnienia wymaganych kwalifikacji językowych przez nauczycieli przedszkola